Stena Fastigheter gör värsta självmålet Blogg24 dag 13

Vinterns mesta självmål kan utses redan nu och det gjordes av Stena Fastigheter. Att polisanmäla boende som uttrycker kritik är sjukt dålig pr.

För att göra en lång historia kort: Stena Fastigheter ville lyxrenovera på Pennygången i Göteborg och höja hyrorna väldigt mycket. De boende blev inte glada. Undra på det. En enkätundersökning visade att 80 procent av de svarande inte skulle ha råd att bo kvar. Så de organiserade sig och efter en lång och hård strid slutade det med att Stena Fastigheter kände sig tvinga att backa. Trots att bolaget fått grönt ljus både i Hyresnämnden och Hovrätten. För mycket badwill involverat. I stället tillkännagav Stena att de ”lyssnat” på de boende och valt att genomföra en mindre omfattande renovering där hyreshöjningen skulle stanna på 14 procent.

En tycker att Stena Fastigheter borde lärt sig något av det hela men nej, nej. För när renoveringen av de första uppgångarna närmade sig informerade Stena de boende om att de skulle smälla upp ett helt otillräckligt antal toaletter och duschar på gården. Inget samråd med de boende. Bara ett ”håll till godo”. De boende blev inte glada. Undra på det. Köerna under morgonrusningen skulle bli episka. Mitt i vintern. När vinterkräksjukan härjar som bäst.

En boende blev så förbannad att hen satte upp satiriska lappar undertecknad ”Satans Fastigheter”, med logga och allt. En kan lugnt säga att lapparna var kritisk mot Stenas attityd till och agerande gentemot de boende. Lapparna plockades ner snabbt men någon dag senare dök det upp nya lappar, med ännu mer kritik i satirens form.

Vad gör Stena Fastigheter då? Polisanmäler lappskrivaren. För olaga affischering. Smaka på den liksom. Rika mäktiga bostadsbolaget svarar på hyresrättsinnehavarnas kritik med – polisanmälan.

Det var bara en tidsfråga innan nyhetsmedierna skulle nappa. Det började med gratistidningarna. Sedan nådde nyheten Expressen. Nu i kväll nämndes polisanmälan av Västnytt.

Stena Fastigheter vet verkligen hur det ska kommunicera ut de boendes missnöje med bolaget. Bra jobbat, verkligen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *