Jämställd stadsplanering Blogg24 dag 7

I går var jag på ett seminarium på Victoriahuset som S-kvinnor i Göteborg m.fl. arrangerade. Det handlade om hur en bygger en jämställd stad. Feministisk stadsplanering alltså. Och eftersom det finns en del som anser att alla feminister hatar alla män är det bäst att vara riktigt tydlig: jämställd stadsplanering handlar inte om att köra bort någon (läs: pojkar och män). Det handlar om att utforma det offentliga rummet så att fler grupper (läs: flickor och kvinnor) också känner sig välkomna och trygga, att det finns något där som de vill ha. Och inte bara flickor och kvinnor förresten utan alla grupper.

Om en tänker till kan spontanidrottsplatser bli ett häng också för de som har noll intresse för sport. Strategiskt utplacerade bänkar är bra för äldre som vill promenera eller använda ett utegym. Och gångvägar med många reträttvägar skapar trygghet för alla – ser en någon en inte vill träffa kan en slinka iväg åt ett annat håll.

Seminariet tog också upp hur en del grupper får kosta mer än andra. Det läggs väldigt mycket utrymme och pengar på bilismen. När bostäder byggs finns det t.ex. krav på hur många p-platser som måste tillföras. Får man inte plats med p-platserna får man alltså inte bygga bostäderna heller, vilket är helt sjukt med tanke på bostadsbristen i framför allt våra storstadsregioner. Kostnaderna för p-platser betalas dessutom av alla boende, inte bara bilägarna. Bilnormen väger tyngt i svensk stadsplanering.

Och så där av en händelse är det framför allt män som kör bil medan kvinnor åker mer kollektivt.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.