Årsmöte, igen Blogg100 dag 56

Precis hemkommen från årsmöte i föreningen. Det drog ut lite på tiden eftersom det blev sluten omröstning om vilka som skulle väljas till den nya styrelsen.

Omröstningen kom inte oväntat. Vi var många som hade nominerat personer som inte kom med på valberedningens förslag till styrelse. Omröstningen och rösträknandet tog en stund men gick ändå hyfsat smidigt. Men det är ett problem att medelåldern är så hög hos oss förtroendevalda i föreningen. Jag önskar att valberedningen hade vågat ta in fler nya, yngre förmågor i styrelsen, kanske som ersättare.

Det blev också en del diskussion om procedurfrågor. Och om härskartekniker. En ledamot sa att han sett en hel del härskartekniker under kvällen. När någon begär ordet och ifrågasätter eller kommer med alternativ har ledamöter suckat eller mumlat irriterat. Det var ett mycket bra påpekande. Vi ska inte bete oss så. Det är så lätt att bli otålig när mötet drar ut på tiden, men då ska en inte visa det. En bra lärdom för undertecknad, som har svårt att sitta stilla och tyvärr kan bli irriterad om klockan börjar dra iväg.

Dessutom pratade vi en del om språket, förekomsten av konstiga ord. Det var många ledamöter som deltog på årsmötet för första gången. Det kan bli problem att förstå en del ord som används, som ”bifall” och ”acklamation”. Vi måste bli bättre på att förklara dem eller på att använda enklare ord. Kanske bifoga en ordlista till årsmöteshandlingarna.

Nu ska jag dra till sängs med en bok. I morgon ska jag ta en lång promenad som kompensation för all kaka jag satte i mig i kväll.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *